Minder alcohol drinken? Deze 3 apps helpen je!

Neemt je alcoholgebruik zorgwekkende proporties aan en wil je daar iets aan doen, maar vind je het lastig om nee te zeggen tegen een drankje? Er zijn een hoop apps om je te helpen. We hebben er drie voor je geselecteerd die voorkomen dat je verslaafd raakt aan de drank, míts je er op tijd mee begint natuurlijk. Dus hup, gauw aan de slag!

MinderDrinken

MinderDrinken streeft precies na wat de titel al zegt: dat de gebruiker minder gaat drinken. Je moet de app zien als een digitale cursus die je in drie fasen helpt afkicken van de alcohol. Je begint door vast te stellen hoeveel je drinkt, in kaart te brengen wat de risico’s zijn en de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Als stok achter de deur geef je aan wat je motiveert om te minderen of te stoppen met drinken. Vervolgens ga je doelen bepalen en kies je een begindatum om daarmee aan de slag te gaan. Voor wat houvast zijn er tips en oefeningen beschikbaar. En om je voortgang te volgen, houd je in een logboek bij wat je allemaal doet.

Maxx

De app Maxx helpt je op een positieve en praktische manier om minder of geen alcohol te drinken op ‘lastige momenten’. Bijvoorbeeld als je stress hebt, of juist als je gezellig naar een verjaardag gaat of een bezoekje brengt aan de voetbalkantine. Hoe Maxx dat doet? Door je dagelijks te vragen om je alcoholconsumptie in een logboek te registreren. Zo zie je zelf hoe het gaat en krijg je daar ook feedback op van de app. Maar ook door concrete doelen te bepalen, zodat je wat houvast hebt en weet welke richting je opgaat. En door het minderen of stoppen van alcoholgebruik simpelweg te blijven stimuleren. Cognitieve gedragstherapie en de zelfregulatietheorie liggen aan deze app ten grondslag.

Breindebaas

Een derde Nederlandse app die helpt om alcoholverbruik te verminderen is Breindebaas. Misschien is het zelfs wel één van de leukste apps om te gebruiken. Je mag namelijk ‘gewoon’ een spelletje spelen. Er komen honderd afbeeldingen van drankjes voorbij en als gebruiker moet jij de alcoholische drankjes van je af swipen en de non-alcoholische naar je toe swipen. Het lijkt misschien heel simpel en onbenullig, maar dat is het niet. Door de oefening te herhalen, zou je jezelf namelijk een nieuwe automatische reactie aanleren. Op deze manier leer je alcohol weg te wuiven en in plaats daarvan voor fris te gaan. Je krijgt zo dus weer de controle over je probleem.

App of professionele hulp

Wanneer je meer dan één glas alcohol per dag drinkt, geeft dat alleen maar negatieve gezondheidseffecten. Volgens het Voedingscentrum verhoogt het bijvoorbeeld de risico’s op een beroerte en op borst- darm en longkanker. Wanneer er geen dag in de week meer is dat je niets drinkt en je lichamelijk of geestelijk afhankelijk wordt van je glaasje alcohol, dan is er sprake van een alcoholverslaving. En dan kan ook je sociale leven en je werk eronder gaan lijden.

Als het al zo ver is, kom je er waarschijnlijk met behulp van alleen een applicatie op je telefoon niet van af. Je hebt in dat geval echt professionele verslavingshulp nodig. Alcoholverslavingsdeskundigen kunnen je helpen om je probleem bij de wortel aan te pakken en begeleiden je in een persoonlijk traject. Dat heeft ongetwijfeld meer effect dan een appje ooit zal hebben.