Als Google met een onaangekondigde update komt en houdt heel de online wereld even zijn adem in. Want wat gaat dit nú weer allemaal veranderen? Er kan tenslotte het een en ander veranderen met jouw online zichtbaarheid in de zoekresultaten. Afgelopen maart kwam Google weer met een grote update, de “March 2019 Core Update”. Wat deed deze update en wat is er sindsdien veranderd?
Algoritmes zijn er altijd overal
Elke dag is Google bezig met het doorvoeren van kleine updates in haar algoritme. Om te begrijpen wat Google doet, is het goed om het woord algortime even uit te leggen. Het is gebaseerd op de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi. Het is een wiskundige constructie die allerlei componenten in een bepaalde volgorde samenvoegt om daarna een vooraf bepaald doel te bereiken.
Het draagt dus om een reeks van acties. Want als jij bijvoorbeeld kattenfilmpjes hebt gezocht, is de kans groot dat het nog veel vaker voorkomt op jouw tijdlijn van bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Google’s algoritme weet dus wat jij interessant vindt. En dát is weer interessant voor bedrijven. Of het nu kleding shoppen of voetbal kijken is.
De update van maart is volgens Google een “significant update” geweest. Maar de meningen hierover lopen uiteen. Er zijn mensen die de voordelen ervan zien en er zijn negatieve geluiden. Maar over één ding is iedereen het eens, ook nu blijft de kwaliteit van content belangrijk. Daarnaast gaf Google ook aan dat ze niet een specifieke markt hebben getarged, wat betekent dat er weinig te repareren valt.
Maar wat zijn nu dan de belangrijkste SEO-pijlers na deze update?
Blijf je website optimaliseren om de websitesnelheid goed te houden. Houd je huidige contact up-to-date en kies niet voor mixed content. Klantbeoordelingen zijn belangrijker dan ooit en laat ook duidelijke je contactinformatie zien.
Vind je het lastig om te beoordelen of jouw website nog goed scoort? Of wil je kwalitatieve content plaatsen maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan kun je een online marketingbureau inschakelen, zoals Webshuttle.nl. Zij weten vaak de juiste combinatie te vinden van SEO-optimalisatie, creatieve content en conversie optimalisatie. Zo weet je zeker dat geen Google-update jou meer kan raken.