person s hands on top of macbook air
Photo by Christina Morillo on Pexels.com

Drie manieren om met User Research je Visual Design te testen!

Het testen van je Visual Design heeft één groot voordeel: objectieve resultaten in plaats van onduidelijke, emotionele voorkeuren. In dit artikel lees je waarom je je Visual Design moet testen, je krijgt drie handige tips en drie User Research methodes die je kan toepassen.

Waarom moet je je Visual Design testen?

Stel je voor, je zit met je projectteam samen voor het nieuwe design van je brand, je website of je digitale platform. Jullie bekijken de kleuren, typografie en iconen. Het ziet er mooi uit maar de meningen zijn verdeeld, de conclusie is dat er iets mist. Maar wat?

Bij het bespreken van je Visual Design komen verschillende meningen samen, maar veel meningen zijn onduidelijk of gebaseerd op een persoonlijke voorkeur. Om tot het juiste, meest passende design te komen kan je User Research inzetten. Door het toepassen van User Research bekijk je of je design daadwerkelijk aansluit bij de gebruiker of de doelgroep. Hoe je je Visual Design test, hangt af van wat je wil weten.

Drie tips voor het testen van Visual Design

Bij User Research evalueer je objectief alle visuele aspecten van een website of platform. Deze aspecten omvatten kleuren, typografie en pictogrammen. Tijdens het testen kom je er niet achter waar iemands voorkeur ligt, maar vooral welke emoties of triggers je design oproept. Lees de volgende tips die handig zijn bij het opstellen van een User Research:

Tip 1: Begin klein

Probeer niet alles in één keer te testen maar doe dit stuk voor stuk. Het is zeker de moeite waard om verschillende kleine onderzoeken uit te voeren in plaats van één grootschalig onderzoek. Bovendien kan het zinvol zijn om te beginnen met het schrijven van een duidelijke onderzoeksopzet en deze te testen bij een bekende.

Tip 2: Kies de juiste onderzoek deelnemers

Als je wil weten hoe potentiële gebruikers op een design reageren, is het zinvol om het ook te testen op deze groep. Voor je begint aan een User Research creëer je een passende persona voor de toekomstige gebruiker/klant. Tijdens het kiezen van de deelnemers, kies je mensen, die de doelgroep zo goed mogelijk vertegenwoordigen.

Tip 3: Definieer een duidelijke onderzoeksopzet en -vragen

Niets is gevaarlijker dan gegevens verzamelen zonder te definiëren wat je wil onderzoeken. Als je dit niet doet, kom je in de verleiding om de verzamelde gegevens te interpreteren op een manier waarop dat voor jou logisch lijkt. Het niet hebben van een onderzoeksvraag, kan je hele User Research verpesten. Kijk dus eerst met je projectteam naar een passende en zinvolle onderzoeksvraag.