Je hebt de knoop eindelijk doorgehakt. Het is tijd om een eigen bedrijf te starten. Die beslissing brengt ook een hoop regelwerk met zich mee. Want hoe goed je idee ook is, het moet ook in de praktijk werken. Bovendien is er veel om over na te denken voordat je een eigen bedrijf kunt oprichten. Dingen waar je misschien nog nooit eerder over nagedacht hebt. Daarom is het belangrijk om te weten wat je kunt verwachten. Hieronder zetten we enkele belangrijke punten op een rij om straks een vliegende start te kunnen maken.
Rechtsvorm kiezen
Bij de oprichting van een bedrijf ben je ook verplicht om een rechtsvorm te kiezen. Maar voor welke rechtsvorm kies je?
De populairste rechtsvormen in ons land zijn de eenmanszaak en de bv. Het oprichten van een bv kan zowel alleen als samen gebeuren. Maar wat is het verschil en wat is de beste keuze voor jou?
Het grootste voordeel van een eenmanszaak is dat deze relatief gemakkelijk op te richten is. Je hoeft je bedrijf alleen maar in deze vorm te registeren bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast profiteer je van enkele fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek.
Een bv brengt meer regelwerk met zich mee. Dit kan bijvoorbeeld enkel met de tussenkomst van een notaris. Een notariële akte is een absolute vereiste voor de oprichting. Dat brengt meer kosten met zich mee. Daarnaast is een bv fiscaal gezien pas aantrekkelijker wanneer je als bedrijf meer winst gaat maken.
Wees je ervan bewust dat het ook mogelijk is om je rechtsvorm op een later moment aan te passen. Wist je dat je een bv tegenwoordig zelfs online kunt oprichten? Dit kan bijvoorbeeld via firm24. Hierdoor verloopt het proces sneller en in veel gevallen ook goedkoper.
Schrijf een ondernemingsplan
Een succesvol bedrijf begint met een goed plan. Hoewel het niet verplicht is om een ondernemingsplan te hebben, is het wel verstandig om er eentje op te stellen. Zo krijg je meer inzicht in je plannen, doelen en de verwachte kosten voor de korte termijn. Een ondernemingsplan is iets waar je op terug kunt vallen en wat je ook potentiële investeerders kunt tonen om hun interesse in jouw bedrijf te wekken.
Schenk ook extra aandacht aan je strategie binnen het ondernemingsplan. Op welke manier wil jij je als bedrijf gaan onderscheiden van de rest? Wat kunnen anderen verwachten van jouw producten en/of diensten? Welke doelgroep wil je voornamelijk aanspreken en hoe ga je dit precies doen?
Bedenk een originele bedrijfsnaam
Bij de inschrijving van je bedrijf zal ook om een bedrijfsnaam worden gevraagd. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Deze naam moet immers uiteindelijk bekend gaan worden bij het grote publiek. Het moet een positieve reactie teweeg brengen bij jouw doelgroep. Een goede bedrijfsnaam is origineel, herkenbaar en blijft makkelijk hangen. Houd er ook rekening mee dat deze aan enkele regels moet voldoen. Deze kun je nalezen bij de Kamer van Koophandel. Als de naam niet aan de eisen voldoet, is het onmogelijk om je bedrijf onder die naam te registreren.